Wednesday 25 November 2009

FAQ / Soalan-soalan Lazim Tentang Susulebah

1.Apakah susu lebah?


Susu lebah adalah makanan anak lebah bermula daripada ia menetas sehingga berumur 3 hari. Selepas hari ketiga anak lebah tadi akan mula makan madu sebagai makanannya sehingga ia dewasa. Susu lebah ini juga adalah merupakan makanan ratu lebah. Ratu lebah tidak makan madu sebaliknya ia makan susu lebah daripada ia dilahirkan sehingga akhir hayatnya.

2. Dari mana datangnya susu lebah?

Susu lebah adalah kombinasi debunga, polen dan cecair bunga yang dimakan oleh lebah pekerja kemudian dimuntahkan semula bersama dengan enzaim daripada otaknya. Muntahan ini dikenali sebagai susu lebah.

3. Apakah perbezaan diantara madu lebah dengan susu lebah?

Madu lebah dihasilkan oleh lebah pekerja yang menyedut cecair bunga sahaja, muntahan ini dikenali sebagai madu lebah. Kandungan khasiat pemakanan adalah jauh berbeza daripada susu lebah.

4. Apakah kandungan utama didalam susu lebah?

Kandungan utama didalam susu lebah ialah 10HDA. 10HDA ini terbukti didalam kajian dapat membantut pertumbuhan sel kanser dan ketumbuhan.

5. Adakah susu lebah ini ubat kanser?

Susu lebah bukan ubat kanser. Ia adalah makanan yang berkhasiat dan mengandungi zat dan vitamin yang lengkap.

6. Kenapa disebut susu lebah penawar kanser?

Susu lebah adalah rawatan altenatif kepada pesakit kanser dan ia adalah pilihan kaedah rawatan masa kini.

7. Sebagai penawar kanser, berapa biji harus dimbil setiap hari?

Untuk kesihatan umum dan pencegahan memadai dengan sebiji setiap hari. Bagi pesakit kanser tahap 1 dan 2 dicadangkan 2 biji setiap hari. Bagi pesakit tahap 3 dan 4 dicadangkan 4 hingga 6 biji setiap hari.

8 Bagaimana, kalau setelah pengambilan susu lebah ini mengikut peraturan, tetapi kanser saya tak juga baik?

Rawatan yang menggunakan teknologi moden dan penyelidikan dan pembangunan yang berjuta ringgit juga ada yang tak berjaya. Sebagaimana dimaklum ini adalah rawatan altenatif kepada pesakit kanser. Kos rawatan menggunakan susu lebah ini hanyalah RM280 sebotol.

No comments: